top of page
Foto van schrijverJaap de Vries

Duurzaam Startontbijt Koplopers Stad Groningen

Bijgewerkt op: 31 jan. 2020


Tijdens het Koploperproject Stad Groningen van ongeveer tien maanden gaan de ‘Koplopers’ praktisch en strategisch aan de slag met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In inspirerende workshops delen de koplopers onderling de resultaten en ervaringen. Deze inzichten vertalen ze dan naar duurzame ambities en actieplannen.

De deelnemers aan het Koploperproject Stad Groningen op de trap bij De Drie Gezusters

11 kersverse Koplopers in duurzaam ondernemen kregen vanochtend een warm ontvangst door Koploper en gastheer Sil Doeksen met een biologisch startontbijt van prachtige streekproducten. De chef-kok heeft ze tijdens een ‘tour de Provence’ persoonlijk verzameld. Dit lieten de aanwezigen zich lekker smaken.

Officiële opening wethouder

Op de dag voor de officiële heropening van het duurzaam verbouwde en gasloze winkelpand van Albert Heijn in Hoogkerk is Koploper Fokko Kip graag van de partij. ‘Alles loopt gelukkig op schema en daarom kan ik mijn volle aandacht richten op het Koploperproject duurzaam ondernemen’ vertelt Fokko bij binnenkomst. En dat geldt ook voor de andere tien Koploperbedrijven die vandaag aanschuiven.

Het ambitieniveau van de groep Koplopers is hoog merkt ook wethouder Glimina Chakor van de gemeente Groningen op tijdens de officiële opening en kennismaking van de deelnemers van het Koploperproject. ‘Jullie gaan samen grondig aan de slag met duurzaamheid. Wat geweldig dat jullie de handschoen oppakken en onderzoeken hoe je verantwoord kunt ondernemen. Ik ben ontzettend blij met jullie initiatief en ontzettend nieuwsgierig naar de resultaten die jullie hopelijk over tien maanden kunnen presenteren, aldus wethouder Chakor. Volgens de wethouder gaat het er niet om dat je meteen grootschalige veranderingen in je bedrijfsvoering invoert, om duurzamer of verantwoorder te ondernemen. Ook kleine stapjes zijn belangrijk. ‘Klein bier en groot bier: alles doet ertoe!’, aldus wethouder Chakor.

Eyeopener met complete maatregelen

Na het startontbijt worden de Koplopers geïnspireerd met het enthousiaste verhaal van een oud Koploper. Margreet Wegman en Joke van de Rabobank Zuid Oost en Noord Groningen delen hun ervaringen van de Koploperreis. ‘Door mee te doen aan het Koploperproject is er een geweldige flow van duurzame initiatieven in onze organisatie in gang gezet. Elke medewerker plukt daar nog iedere dag de vruchten van.’ Een breed pallet aan kleine en grote maatregelen is door het Rabobankteam inmiddels opgepakt. ‘Van de vrijdagmiddag smoothie die is ingevoerd tegen voedselverspilling tot circulair kantoor- en toiletpapier in de aanbesteding van het schoonmaakbedrijf. Maar ook invoering van elektrische deelauto’s, stimulering privéaanschaf elektrische auto, een fietsregeling, OV-gebruik en laadpaalvoorzieningen als compleet pakket laanbieden is cruciaal’ aldus facilitair manager Joke. ‘De bewustwording van duurzaam gedrag is aangewakkerd door middel van een interne enquête en dat was echt een eyeopener’ aldus Margreet. Als strategisch doel stelt de Rabobank voortaan de norm op minimaal 20% duurzame financiering aan de klant, zowel in de zakelijke als de particuliere markt.

Sociale Impact en bier met regenwater

Koploper Jan Pier Tilma van Brandmore heeft speciaal voor de gelegenheid vesten voor de Koplopers laten maken van biologisch katoen met het Koploperlogo erop. De vesten zijn verantwoord gemaakt ‘Het geeft veel voldoening om het verhaal achter onze duurzame producten te kunnen uitdragen ’aldus zijn zakelijk partner Ingrid Keijl. Koploper Edwin Froma van FC Groningen is blij met de ruim 1000 zonnepanelen op het dak van het stadion en op de 7 maatschappelijke pijlers waaraan wordt gewerkt met social impact partners en projecten. Koploper Victor Wu van Sushi restaurant Imono zet in zijn sushi-restaurant in op de verbanning van plastic verpakkingen door ze te vervangen door suikerriet. ‘Persoonlijk vind ik de impact op de volgende generatie in ons familiebedrijf van groot belang. Zo lever je een bijdrage aan de continuïteit van de onderneming in de toekomst.’ Koploper Ester Koens van MartiniZorg heeft in het gesprek interessante duurzame producten ontdekt die in bij het zorgbedrijf slim ingezet kunnen worden: ‘Bij ons merk je hoe ogenschijnlijk kleine keuzes in de dagelijkse sfeer voor elke cliënt persoonlijk het verschil kunnen maken en dat loont’ Voor Koploper Meike Emmelkamp van SKSG staat het betrekken van de belangen van de toekomstige generatie zeker voorop. ‘Jam met toegevoegde suikers komt niet meer op de tafels. Als je op heel jonge leeftijd al begint met bewustwording van gescheiden afval of respect voor de natuur, is dat voor de komende generatie het nieuwe normaal.’ Carl Drenth van Alfa Accountants heeft duurzaam gedrag ook hoog in het vaandel en daarom is er een duurzaamheidsteam ingesteld door het bedrijf. Medewerkers worden betrokken, gemotiveerde ambassadeurs in duurzaamheid en nemen elkaar daarin mee. Koploper Paul Papo van de Maripaan Groep sluit hierop aan en legt de nadruk op de menselijke energie in de 15 Jumbo-supermarkt vestigingen: ‘Als je stagiaires de kans geeft als jonge mensen hun talenten te ontwikkelen en daarover te communiceren, dan krijg je daarvoor sociale impact, enthousiasme van de medewerkers en uitstraling daarvan op je bedrijf terug.’ Koploper Kasper Hiddema van Baxbier produceert lekker bier met regenwater en ziet potentie in de diversiteit van de groep. ‘De kracht zit in de ervaringsdeskundigheid van de Koplopers, dat biedt interessante kansen om veel van elkaar te kunnen leren’ aldus Kasper. Koploper Wessel Zijp van Hotel de Prinsenhof liet helaas door een calamiteit verstek laten gaan, maar hij zal snel worden bijgepraat.

QuickScan en opsteker

Aan het eind van de ochtend hebben de Koplopers allemaal een quick-scan ingevuld en zijn ze geïnformeerd over de duurzame trends van dit moment. De komende maand staan de duurzame 1 op 1 doorlichtingen van de Koploperbedrijven op de agenda. In december komt de groep weer bijeen voor een verrijkend bezoek bij een van de deelnemers. Het komend jaar valt er genoeg te doen met huiswerk en tijdens de workshops. Dit alles met het Koplopersymposium in september 2020 in het verschiet. Voor deze Koplopers is de knop naar duurzaam ondernemen al lang om. Maar ondanks een duurzame mindset en de verwevenheid met duurzame bedrijfspraktijken, blijkt duurzaam doen op het persoonlijke vlak weerbarstig. De uitdagingen en praktische oplossingen van enthousiaste collega-ondernemers samen delen is dus ook vanuit persoonlijk oogpunt een mooie opsteker!

Voor meer informatie, zie de website van Koploperproject Groningen.

bottom of page