top of page
  • Foto van schrijverJaap de Vries

Geen ‘laadstress’ voor standbouwer A-Booth tijdens eerste elektrische vrachttransport

We zijn zo druk met steeds meer Koploperprojecten, dat je bijna zou vergeten dat we ook nog veel bedrijven en organisaties op individuele basis helpen verduurzamen. Zo hebben we een nulmeting uitgevoerd bij standbouwer A-Booth in Oostzaan, vlak bij Amsterdam. De uitkomsten worden momenteel uitgewerkt in een duurzaamheidsagenda. Intussen worden er al diverse grote stappen gezet, waaronder de verduurzaming van de mobiliteit.




Afgelopen woensdag was het testtransport met een elektrische truck van Oostzaan naar de Jaarbeurs en RAI. Het bereik van de Volvo-truck volstond ruimschoots om de afstand naar Utrecht en terug via Amsterdam te overbruggen. Volledig elektrisch rijden past binnen een van de doelstellingen van A-Booth: 50% CO2 reductie in 2026 en een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030. Daarvoor zijn we sterk afhankelijk van de mogelijkheden in het vrachttransport, want dat is de belangrijkste oorzaak van uitstoot binnen ons bedrijf. In de afgelopen maanden hebben we regelmatig met onze transporteur Vels overlegd wat er moet gebeuren om die CO2-uitstoot te verminderen’, aldus Chris van Dam, directielid bij A-Booth. ‘Daar komt bij dat binnenstedelijke locaties binnen enkele jaren niet meer zijn te beleveren met dieseltransport. Dus zoeken we naar duurzamer alternatieven.’


De verwachting was niet direct dat het transport niet succesvol zou zijn, maar het was wel zaak om na te gaan waar je mee te maken krijgt bij de inzet van een elektrisch aangedreven vrachtwagen. ‘We moesten materiaal aanleveren bij de Jaarbeurs voor de Vakbeurs Openbare Ruimte. Vervolgens is de truck met een lege oplegger naar Amsterdam gereden om bij de RAI materialen op te halen na de demontage van IBC. En van daar weer terug naar Oostzaan’, vertelt van Dam. Raymond Faydherbe, bedrijfsleider bij Vels Transport vult aan: ‘Voor de chauffeur is het perfect rijden. De truck is super stil en voldoet aan alle eisen van modern transport. We hebben al een elektrische wagen met een kraan erop, en hebben dus al wat ervaring met tussentijds opladen. Om de wagen optimaal in te zetten zou het enorm helpen als je op locatie kunt snelladen. Zolang dat niet het geval is zul je wel moeten nadenken over je bereik en je laadpunten. ’s Nachts aan de zaak duurt het 8 uur om volledig te laden. Bij een snellader kunnen we 80% opladen in een uur’.


De Volvo die voor de pilot gebruikt werd heeft een actieradius van tussen de 300 en 400 kilometer. Binnenkort komt er een Mercedes op de markt die nog 150 kilometer verder komt. ‘Voor ons zijn dat prima prestaties’, meent Van Dam. ‘We zitten op 20 kilometer van de RAI en minder dan 50 van de Jaarbeurs. We kunnen al die ritten elektrisch uitvoeren in de toekomst. Als we pendelen kunnen we bovendien tussentijds opladen op het moment dat de vrachtwagen geladen wordt, omdat we met een laadpunt en 500 zonnepanelen op de locatie in Oostzaan voor een behoorlijk deel zelfvoorzienend zijn’.


Nadeel voor beide bedrijven is de aanschafprijs van de truck. Die is twee keer zo duur als het alternatief met een dieselmotor. Weliswaar is er een subsidiepot, maar bij de laatste aanvraag werd Vels uitgeloot. ‘We hopen bij de volgende aanvraag wel aanspraak te kunnen maken op subsidie’, zegt Faydherbe. ‘Maar hoe je het ook wendt of keert, dit is een ontwikkeling die in gang is gezet en die onomkeerbaar is. Als bedrijf zul je mee moeten doen, er is geen alternatief’.


Lees hier het volledige persbericht:

230925 persbericht succesvolle pilot elektrisch transport
.pdf
Download PDF • 420KB

bottom of page